Kleur en poëzie kenmerken de geabstraheerde gezichten en ritmische lijnen van het werk van Rebwar Saed. Rebwar werd in 1962 geboren in Sulaymaniyah, Koerdistan, waar hij tegenwoordig decaan is van de College of Fine Arts. Voordat hij begon met schilderen schreef hij poëzie, schilderen werd een manier om zijn verzen om te zetten in beeld

De relatie tussen kleuren en woorden blijft gedurende de jaren een terugkerend element in zijn werk. In 1999 stuurde hij 700 van zijn eigen mixed media-kunstwerken op A5-formaat naar dichters over de hele wereld met het verzoek om de verzen die zijn afbeeldingen inspireerden terug te sturen. Hij ontving 350 gedichten uit alle continenten en verzamelde ze voor zijn project Colour and Word. In de expositie Meet Me Here is de reeks tweeluikomhelzingen getiteld Dagboek en suggereren zijn scenes op hout latten Kleuren op grijze tijd de verschillende hoofdstukken van een episch verhaal.

Dagboek #1, 2020
Dagboek #2, 2020
Dagboek #3, 2020

Rebwars werk op het doek wordt gekenmerkt door een sierlijk kubisme waarin golvende zwarte lijnen zijn geheimzinnige portretten tekenen. De kunstenaar is speels met perspectief: zijn onderwerpen staren zowel elkaar als de kijker recht in de ogen, wat een gevoel van intimiteit oproept. In de Dagboek serie smelten de figuren in tedere omhelzingen in elkaar, samen en alleen in pastelkleurige werelden. Rebwar weergeeft deze scènes met acrylverf op doek en laat daarbij de kleuren zo soepel in elkaar verlopen dat het doet denken aan de kleurspeling van aquarel.

Kleuren op grijze tijd, 2020
Rebwar Saed

De veelzijdige taal van de kunstenaar varieert van politiek tot poëtisch en komt zowel op het doek als in performance art en beeldhouwkunst tot uiting. Bij zijn terugkeer uit Londen werkte hij met klei als het ultieme materiële symbool van aarde, land en het behoud van het verleden: “de fysieke substantie van de aarde in Koerdistan zelf als de oorsprong van al het creatieve materiaal.” 

The Pot of Life, 2011
Victims, 2011
Memories of Childhood, 2011