Hoshyar Rasheed (1971) werd geboren in een familie van activisten, kunstenaars, critici en kunsthistorici in Sulaymaniyah, Koerdistan. Hoshyars werk is een viering van rijke kleuren en ingewikkelde details, gekenmerkt door zijn mixed media-technieken en een cast van dromerige wezens. Hoshyar, die eind jaren negentig de Rietveld Academie bezocht, haalt zijn inspiratie uit Koerdische volkskunst. In de traditie van Koerdische dichters heeft hij veel van zijn werk gewijd aan het levend houden van de cultuur in zijn eigen beeldtaal. In de woorden van de kunstenaar zelf: “Het is een van de mooiste manieren om te bestaan: om iets terug te kunnen geven.”

Op golven van de wind, 2018

Hoshyar biedt de kijker uitgestrekte ruimtes van primaire kleuren waarin hij zeer gedetailleerde taferelen in scène zet. De oppervlakken van diep blauw en rijke lagen rood worden gekenmerkt door hun eigen specifieke bijzonderheden. Zwarte verfvlekken, textuurexperimenten en een puzzel van pigmenten brengen de abstracte kleurvelden in verband met de figuratieve elementen. Dit zijn dromerige bijeenkomsten van fantasiewezens en Gaudí-esque architectuur: vogels, een lachend portret en mysterieuze wezens met menselijke gezichten zweven rond grillige gebouwen. Elastische koorden binden de verschillende delen van het werk letterlijk aan elkaar en aan de persoonlijke geschiedenis van de kunstenaar. Als kind op school verstopte hij geheime berichten of verboden geschriften tussen zijn gewone boeken, bijeengehouden door hetzelfde symbolische koord.

Landschap van mijn dromen, 2019
Nachtzicht, 2007
De zee bloeide golven, 2012

Fantasiefiguren komen uit de leegte naar voren in Hoshyars nauwgezette penwerk: in deze werken in zwart-wit is zijn overgang van het abstracte naar het figuratieve het duidelijkst. Een patroon van golven en ontelbare cirkels evolueren naar aardse entiteiten; bomen en kronkelende wortels versmelten en vormen aquatische hybriden die door de compositie zwemmen. In de Koerdische cultuur symboliseren vissen de vrijheid en verspreiden ze zich in Hoshyars werk als symbolen van platonische liefde: “Wanneer ik een vis schilder, komt mijn canvas tot leven. Dierbaren verschijnen als vissen in mijn werk: vissen zijn herinneringen aan mijn vrienden.”

Vazen, 2020
Schaal, 2015

De stilistische kenmerken van Hoshyars schilderijen worden vertaald naar de organische vormen van zijn keramiek: een vaas met organische rondingen draagt een craquelé dat doet denken aan zijn delicate pentekeningen. Het gebruik van echt zilver en goud in zijn collectie tegels onderstreept de kostbaarheid van deze gedetailleerde unica en de rijkdom van hun geselecteerde pigmenten. Kijkers zullen de mythische karakters van Hoshyars werk op canvas herkennen in zijn monochrome sculpturen in hout of brons. 

Een vlucht naar de stilte, 2019